Bygga dator - en resa...

Jag skulle inte bli förvånad om detta inte intresserar särskilt många, men eftersom bloggar till stor del är hjälpare av egot, så passar jag på att skriva om den här grejen ändå.. Kanske det till och med kan hjälpa någon som är på jakt efter bra komponenter/delar till sin dator.


Jag har under ungefär ett års tid arbetat med (till Stinas stora förtret) att uppgradera den befintliga datorn vi hade tillsammans. Detta har för mig varit lärorikt på väldigt många sätt och det har gjort att jag inte har behövt punga ut med en jättestor summa pengar på en gång, utan jag har bytt ut del för del. Vilket som är bäst, att byta ut allt på en gång eller del för del, vet jag inte. Det är väl upp till var och en att bestämma.

Man kan säga att jag började med fel ände. Jag började med grafikkortet och eftersom mitt moderkort var gammalt, så fick det bli ett AGP-kort (Geforce 6600GT), vilket gjorde att jag låste mig vid den gamla standarden på moderkort senare när jag skulle byta ut moderkort. Så gör inte samma miss som jag. Detta grafikkort är dock väldigt prisvärt i förhållande till vilken prestanda det ger. GT står för att det är DDR3-minnen i kortet och det ger en snabbare minneshantering än exempelvis GS eller liknande.

I samband med det la jag till mer RAM-minne till 1024, vilket gjorde att den gamla 1,7:an fick en rejäl skjuts uppåt.

Denna konfig fungerade bra ändå till jag la till ett enkelt ljudkort (billigt!!!) och några extra USB-portar. Då orkade inte nätagget (en gammal 300 wattare), vartefter nätagget byttes ut. Mitt råd är: Köp inte ett för billigt nätagg! Du kommer troligtvis bli besviken på ljudnivån.

När jag hade kommit så här långt började drömma om att få byta ut resten med (dvs moderkort och processor), eftersom jag märkte att processorn inte klarade av alla spel som den skulle. Från början hade jag ställt in mig på en ganska enkel processor från AMD. Jag tänkte smått. Om man tänker sig att spela ganska mycket på datorn och dessutom är lite intresserad av komponenter, så satsa lite högre än vad du tänkt dig från början och du kommer att bli nöjd. Det blir en lite högre kostnad och en mycket högre tillfredsställelse med prestandan på datorn. Du behöver dock inte nödvändigtvis köpa det dyraste...


Efter några månaders funderande och jämförande (och en Stina som höll på att bli galen på mitt pratande :-)) blev det till slut ett nytt moderkort och en processor. Moderkortet blev en liten kompromiss, eftersom jag inte ville byta ut mitt grafikkort och samtidigt ville jag ha en Core2Duo-processor. Hittills har jag hittat ett moderkort som har de preferenserna och det är 775 Dual-VSTA från AsRock. AsRock är, som jag har förstått det, ett dotterbolag till Asus. De tillverkar "budgetkort" med bra prestanda, dvs du får ut mycket för pengarna, men du får kanske inte det bästa. Det här moderkortet är inte särskilt pigg på att överklocka. Till en viss gräns går det, men det är inget för overclock-freaks.


Processorn blev en Core2Duo E6400, med 2,13MHz. Core2 är alltså Intels (idag) nya dubbelkärniga processorer med en mycket trevlig prestanda till ett överkomligt pris. Helt underbar processor även fast jag inte köpte det värsta.

Nu var jag i stort sett nöjd... Förutom att jag tyckte att datorn fortfarande hade en onödigt hög ljudnivå... :-) Kanske jag skulle behöva lite bättre kylning till processorn. Processorn var ju boxad när jag köpte den och den fläkten lämnade en del till övers... Det blev en Zalman-fläkt med koppar-flänsar. Rekommenderas!

Nu hade Stina nästan tappat tålamodet på mig... :-) Men hon tyckte också att datorn lät för mycket, så jag gjorde ett sista försök med att även byta ut chassit... På det här området hade jag ingen kunskap och vad gör man då? Jo, man går till datorbutiken och frågar vad man ska tänka på när man köper ett chassi. Risken med det är att de bara presenterar det dyraste de har i butiken och säger att allt annat är skräp.. Men det gjorde faktiskt inte den här försäljaren. Han tog fram det som var mest prisvärt. Snacka om impulsköp. Det blev ett Antec P180. Det här chassit kostade några kronor mer än vad jag hade tänkt att lägga från början (dock långt från dyrast), men oj oj oj så prisvärt. Ja, jag orkar inte ens räkna upp alla fördelar med det, men några... Det är för det första väldigt tyst (nätagget kan jag ändå inte göra något åt). Det har tre 120 mm-fläktar placerade på väldigt bra ställen. Kylningen är helt outstanding!! Tycker man dessutom att det behövs lite mer kräm i fläktarna så är det bara att höja hastigheten på dem (manuella reglage följer med). Facken för hårddiskarna är smidiga att dra ut för att sedan montera hårddiskarna på små gummikuddar, som gör att du aldrig mer hör tickandet från någon hårddisk mer.

Ja, vad kan jag mer säga om chassit...? Ja, Stinas kommentar kanske kan sammanfatta det hela: - Det är ju snyggt! :-)

Så slutprodukten blev följande:

Moderkort: Asrock 775 Dual-VSTA med AGP-port och PCI-express-port

Processor: Core2Duo E6400 2,13 MHz med en Zalmanfläkt (klockad till 2,32)

Minne: Ett 1024 DDR2

Grafikkort: GeForce 6600 GT AGP

Chassi: Antec P180 (detta kändes verkligen som pricken över i:t)


Som jag sa inledningsvis så har jag lärt mig en hel del, för mig, nya saker om komponenter och liknande. Jag gjorde några tabbar på vägen, vilket gjorde att slutprodukten inte blev billigast. Säkert kommer jag nog göra lite annorlunda nästa gång jag byter ut datorn. Huvudsaken för mig den här gången är att jag är supernöjd med resultatet och det känns nästan lite tråkigt att jag är färdig, eftersom jag inte har något att se fram emot längre, på det området... :-)

Kommenterer?

Kommentarer:

1 Johanna:

Intressant Clas, intressant.......

2 Linda Lindberg:

Har du inget roligare för dej Clas? Du och Stina kan ju komma och fika nån gång......Det är lite konstigt utan er.Barnen brukar fråga efter er.Huset där ni bodde står fortfarande tomt!!!!!!Ha det så bra och var välsignade KRAMISAR LINDA

Kommentera här: