Semesterhype

Jag funderar på en grej... Denna hype runt semester. Efter semestern börjar man direkt planera för nästa semester, just innan semestern så tänker man inte på nåt annat än semester. 
Om nu semestern är så galet viktigt och nåt man längtar så sjukt mkt efter... Har man rätt jobb då funderar jag? 
Kanske dax att byta, eller? Är prioriteringarna i livet verkligen rätt inställda? (Ni som känner mig läser detta med en glimt i ögat ni som inte känner mig, läs det med en glimt i ögat😉)
Det låter ibland som dem andra 48 veckorna är bara en transportsträcka mellan semestrarna. 
Självklart vet jag att det är skönt med semester. Att man får andrum och tid till att göra nåt roligt eller viktigt som man annars inte hinner eller ser till att prioritera. 

Om vi återinför sabbaten och verkligen tar den till oss så är jag övertygad om att vi skulle orka ännu mer. Vi skulle finna vilan i vardagen vilket vi verkligen behöver i detta stressade samhälle.
Folk må tycka vad dem vill att jag går till kyrkan på söndagar men för mig betyder det enormt mycket. För mig är det ett andrum i vardagen där min själ får finna kraft och styrka och för mig är min tro det som gett mig tillbaka livet. 
Sen finns det stunder då tystnaden behövs för min inre människa. Sätter mig i en båt och metar, glider fram genom vassen med kajaken, sätter mig på en fjälltopp och andas in det mäktiga eller lägger mig på rygg på en gräsplätt eller i en snöhög och låter fantasin ta mig runt bland alla molndjur. Stanna upp och lyssna på fågelsången. Det är mitt rättesnöre. När jag inte hör fåglarna sjunga då är det dax att dra i livets handbroms.

Jag får ofta frågan hur jag hinner allt och hur jag orkar. 
Mitt svar är: 
för det första har jag inga barn, ännu men snart, som får all uppmärksamhet. Men sen finner jag även vilan i vardagen så jag orkar med det jag vill göra. Jag finner ibland "rätt" prioriteringar men ack så många gånger det blir fel. Många måsten som skjuts på framtiden. Men någonstans mitt i allt så lever jag bara. Livet är en gåva och jag vill ta till vara på varenda sekund. 

Bara en tanke! 

Lev idag! 😉






Kommentera här: