Vardagsromantik

Att ta vara på stunder, njuta av situationer och bara vara. Igår var en sådan kväll.

Jag slet ut en filt och lade mig på gräsmattan bakom huset strax före midnatt. På några sekunder så hade jag två små svarta hårbollar till katter på var sin sida om mig. De såg ut som kungliga lejon som vaktar högheter där de satt och sirrade ut i mörkret. 

Ja mörker, nu har vi lämnat midnattsolen bakom oss och hösten närmar sig med stormsteg.

Efter ytterligare en stund kom min älskade man och kröp ner på filten. Jag lade mitt huvud på hans arm sen började fantasin att flöda fritt bland de högtgående molnen som blåste fort förbi. Det var sista natten med stjärnfall, ja inte för alltid men sista natten av tre då vi skulle få uppleva otroligt många stjärnfall.

Vi fick se tre stycken under den dryga halvtimmen vi låg där. Vilken upplevelse. Jag njöt i sensommar värmen.

Jag tror vi behöver stanna upp mer i vardagen och bara vara. Glömma alla måsten och alla borden och bara lägga oss på rygg och stirra in i himlen. Fly bort från verklighetens uppgifter och ta tillvara på nuets underbara gåva. Stillheten, tystnaden, vindens sång  i lövens hydda.

Ja, jag har svårt att slappna av och bara vara. Men plötsligt händer det. Och då njuter fru Lund till fullo.

Prova du också! Stanna upp och bara njut! Kan du höra fåglarnas sång? kan du höra vindens brus? Om inte, då är det på tiden att dra i livets nödbroms.

Njut av nuet! Imorgon är det historia.

-stina-

Kommentera här: