Häktad? ja nästan

Första gången jag kom in på det nya häktet i Uppsala så kändes det precis som om jag gick in i en helt ny värld. Ståldörrar som öppnades från centralvakten, slussar och gråa korridorer. Blåklädda kriminalvårdare och häktade människor iklädda kvv´s mjukisdressar fanns bakom dessa dörrar.

Att arbeta varje dag med hög säkerhet och med människor som valt vägar som jag själv aldrig skulle välja är långt ifrån den vardag jag haft inom handeln. Kanske några är helt oskyldig som dom säger men vad vet jag som bara öppnar dörren åt dom några gånger per dag. Förutom de nio kvadratmetrarna har dom rätt att vistas i en rastgård lika stor som mitt vardagsrum fast något gråare och kallare...

God morgon Stina och välkommen till verkligheten kanske någon av er skulle säga. Har man aldrig varit i ett häkte så är det svårt att föreställa sig hur det är.  Det påminner om ett sjukhus men mycket tråkigare interiör.

Det är ett arbete som vilket annat, service och byråkrati...staten ger maten och vi serverar den.

Kommentera här: